Ztrácet a nacházet - aneb tipy na levné a bezpečné cestování

Hodně lidí nechápe, jak mohu studovat, pracovat a do toho ještě každý měsíc cestovat do zahraničí, někdy i vícekrát. Možná mám jenom štěstí. Ale občas se i štěstí musí trochu pomoci. Sestavila jsem tedy pár cestovatelských tipů, kterých se držím a které mně osobně pomáhají přežít za hranicemi naší republiky.

I. Plánuj daleko dopředu

To je základ toho, jak finančně zvládnout jakoukoliv cestu. Kdybych si měla v jednom měsíci zaplatit letenky, ubytování, dopravu v dané oblasti a ještě kapesné, neměla bych šanci finančně vyjít. I takhle to je, přiznám se, trochu boj. Jeden měsíc si koupit letenky, druhý našetřím na bydlení a ze třetí výplaty si vezmu kapesné. Proto je nejlepší mít před každou cestou minimálně 2–3 měsíce, podle toho, jak vyděláváte.

II. Čekejte na nejlevnější variantu

Dennodenně sleduji různé stránky s nejlevnějšími letenkami. Od zaletsi.cz po honzovyletenky.cz. Nejen, že chodím přímo na stránky, ale především sleduji všechny sociální účty těchto stránek – facebook a twitter. Takže ve většině případů na mě akce vyskočí přímo na zdi facebooku.

Chytré je mít nainstalované aplikace přímo v telefonu. Já mám pouze jednu, tu od zaletsi.cz, a tak na mne jednotlivé slevy doslova skáčou každou minutu. Můžete si pak přefiltrovat jednotlivé destinace dle svého zájmu.

Další věc je, že já osobně jsem posedlá létáním pouze s vybranými aerolinkami, tudíž pak chodím přímo na stránky Ryanair či easyJet a sleduji graf cen letenek do Londýna, jelikož to je má nejčastější destinace. Doporučuji také mapu levných letenek – zkuste termín zadat do Googlu.

III. Hostely jsou jasná volba

Existuje sice mnoho druhů ubytování, ale já vždy volím hostel. Využívám již roky stránku booking.com. Na základě toho jsem pro sebe získala věrnostní program, díky kterému mám velké slevy, a tak se mi to rozhodně vyplatí. Můj momentální status je „Expert na destinaci Londýn“, překvapivě.

Nicméně je třeba taktéž podotknout, že jsem přespávala v hostelech s krysami, pavouky a potkala mne řada různých nepříjemností. Jenže, i když vám to v tu chvíli zrovna dvakrát zábavné nepřijde, tohle jsou potom přesně ty věci, o kterých druhým vyprávíte a na něž rádi vzpomínáte.

V hostelech zpravidla potkáte lidi z celého světa a s většinou z nich se seznámíte blíže, tudíž pak máte všude po světě známé, když zrovna potřebujete někam jet. Rozhodně je to obohacující, když nic jiného.

IV. Prozkoumejte lokaci předem

Ať už místo, kam vyrazíte, znáte, či ne, vždy je co objevovat, to si pamatujte! Inu, vygooglujte si předem všechny informace, které potřebujete. Adresu ubytování, místa, kam chcete zajít. Pokud možno si udělejte i screenshoty map, pro případ, že se nebudete moci na místě připojit na wifi. Stejně tak si stáhněte a vytiskněte všechny jízdenky, vstupenky a rezervace. Ušetříte si tím spoustu času.

Pokud město vůbec neznáte a nikdy jste tam nebyli, existuje spousta stránek, která vám poradí, kam zajít a co navštívit. Například tripadvisor.cz či getyourguide.com, kde si můžete objednat různé výlety i do okolí.

V. Hlídejte ceny

Je důležité se dopředu vyznat v místní měně a zjistit si, kolik co stojí. Není nutné ceny přepočítávat na české koruny, lepší je naučit se přemýšlet v jejich měně. Abyste pak neudělali chybu a nenechali veškeré své úspory v předražených obchodech pro turisty. Abyste si nekoupili bagetu za 5 liber, když ji můžete mít jen za 2, atd.

VI. Rozvrhněte svůj čas

Zrovna takový Londýn není jako Praha. Když se chci dostat z bodu A do bodu B, potřebuji na to třeba i 2 hodiny. A s tím se právě musí v zahraničí počítat. Nikdy si neplánujte přesně na čas své aktivity, s velkou pravděpodobností se toho stejně nakonec nebudete držet. Jen pokud máte objednaný prohlídkový okruh, pak buďte včas na místě setkání. Jinak si stanovte jen určité body a nechejte se unášet. Kolikrát to pak bývá mnohem lepší, než si vůbec dokážeme představit a naplánovat. A v tom tkví ono kouzlo, nechat se unášet kouzlem okamžiku. Zejména v cizí zemi, kde je pro nás všechno mnohem kouzelnější.

VIII. Trpělivě vybírejte spolucestující

Je to naprosto esenciální, s kým si vyberete, že poletíte poznávat svět. Vybírejte uvážlivě a mluvte s kolegou parťákem dopředu o tom, co od výletu čekáte, kam byste chtěli zajít a co všechno byste chtěli vidět. Vše je o komunikaci. Každý jistě máte trochu jiné představy a pak nechcete řešit konflikty až na místě, to mi věřte. Jeden chce jít tam, druhý zase támhle. Proto zásadně jezdím sama a objevuji nová místa či nové lidi podle své libosti. Ztrácím se a nalézám. To je pro mne naprosto ideální stav.

A ještě jedna věc – dorazte včas na letiště. Zní to možná jako klišé, ale mezera před odletem se opravdu vyplatí. Když vám uletí letadlo, uletí vám všechno – vaše sny i vaše peníze.

Šťastnou cestu!

Alexandra Emma Fiedlerová