Vlogerská generace

YouTube. Největší internetový server pro sdílení videosouborů. Tak začíná charakteristika této internetové platformy na české Wikipedii. Píše se rok 2005, kdy sem přistálo první video s názvem „Me at the zoo“. Jednalo se o komentář k expozici slonů v zoo v San Diegu. O rok později YouTube kupuje další velmi potenciální a mocná platforma virtuálního světa – Google. Byznys se začíná roztáčet. V roce 2008 YouTube přišel do České republiky a Česko se tak stalo 22. zemí na světě, kde byl tento server spuštěn. Fenoménů byla spousta. Nekvalitní videa zobrazující domácí mazlíčky nebo kompilace omylů a kiksů lidí po celém světě vystřídala hudební videa, filmy a – YouTubeři. YouTube bez problémů převálcuje český Stream a společně s internetem se stává boomem, díky němuž se televize za nějaký čas dost možná stane jen dekorací do domácnosti. O YouTube obecně bychom našli materiálu na celou knihu, ale dnes se chci zaměřit na jeden specifičtější aspekt a tím jsou právě YouTubeři.

YouTube králem

Možná si pamatujete na kluka s šátkem přes hlavu, jenž skládá songy s většinou celkem hlubokým posláním – NejFaka nebo afektovaného gaye Jana Zelenku. Tihle kluci začínali na Streamu a byli před všemi Gogy, Martiny Roty, Exploitedy i Madbrosáky. Nutno ovšem podotknout, že jejich prvenství má dnes pramalou váhu. Sice oba pochopili, že Stream už není nejvíce prosperujícím místem pro sdílení videí, a tak i oni dnes mají svůj kanál na YT, nicméně rozhodně nepatří mezi uživatele s největším počtem odběratelů, zhédnutí či lajků. O ty se postará právě takový Gogo a v Česku Teri Blitzen či Jirka Král.

Je to šílené, že? Mladí lidé točí, jak se baví s přáteli, jak se ráno líčí, kam cestují, a svět je buď hltá, nebo nenávidí. Minimálně do jednoho z pěti videí ještě přidají nápadný či méně nápadný product placement, kdy Teri Blitzen zmíní, jak ráno snídá čaj od Bubblelogy, abychom nezapomněli, s kým tahle mladá brunetka spolupracuje. Spoustu lidí to pohoršuje, ale je to na místě?

Money, money, money

Svět patří pokroku. Lidská civilizace se bude snažit vše neustále vyvíjet a zdokonalovat, dokud nás naše moderní stroje a způsoby nezlikvidují. Tak to je. Dychtíme po tom být pány tvorstva, mít dostatek peněz, jež nám do značné míry evokují moc, ale nedomýšlíme důsledky. Neumíme s nástroji pro moc zacházet. Proto zprzníme každý dobrý nápad a myšlenku. Ale to není chyba nápadu a strojů. Není chyba YouTube, že se z něj stalo místo pro zesměšňování lidí, žabomyší války, točení záběrů, jež autory či okolí ohrožuje na životě, a další neduhy.

Nechápu však, proč bych za neduh měla považovat fakt, že se YouTube stal místem k vydělávání, a to především pro mladé lidi. Skutečně vám přijde tak hrozně absurdní, že dostávají peníze za views (zhlédnutí), reklamy a product placement na svých videích o tom, co přes den dělají, jak se mají a jakou rtěnku ten den použili? Myslím, že existují absurdnější profese. Pokud má youtuber zájem, vytvoří obsah, který člověku něco dá. Navíc si myslím, že většinu lidí, ať už si to přiznají či nikoli, prostě zajímají životy ostatních. Takhle je mají naservírované na talíři 24/7 a mohou si svobodně vybrat, jestli zrovna chtějí trochu šíleného blond světa od Shopaholic Nicol, nebo dávku herních komentářů od nejúspěšnějšího světového youtubera PewDiePie. No a když je tak iritují, sledovat je nemusí.

Jestli se nám něco nelíbí, je zbytečné do toho investovat energii. Obzvlášť v tomto případě, protože pokud youtubery nesnášíte, ale trávíte spousty času tím, že koukáte na jejich videa jen za účelem je zhanit, je nutno si uvědomit, že i z lidí, jakými jste vy, mají peníze.

Vzdorujme vzdoru

Můžete se chytat za hlavu, kam ten svět spěje, když mladí lidé bohatnou na takových absurdních nápadech, ale myslím, že podobně absurdních věcí, které vydělaly lidem spousty peněz, je obzvlášť na internetu spousta. Víte, co se říká:

Čemu vzdorujete, to přetrvává! A vzdorovat pokroku a místu, kam proudí pozornost a peníze, mi připadá jako poručit větru dešti. Jestli se vám nelíbí, že youtubeři dost často tvoří hodnotově nulový obsah, nebo nesouhlasíte s přílišnou komercí, považuji za nejlepší řešení se tomuhle světu nebránit, ale pomocí vlastní iniciativy trochu pozměnit směr, jakým se celá ta scéna ubírá. Pouhým kritizováním ještě nikdo nic nezměnil.

Katka Michaličková