Othello pod disco koulí

Před pár týdny jsem měla možnost zhlédnout Shakespearova „Othella“ v majestátních prostorech Stavovského divadla. Tragédii, o benátském mouřenínovi, který na popud zákeřného Jaga podlehne žárlivosti, jež ho dožene až k vraždě milované Desdemony, asi všichni známe. Disco koule, plastový tygr na kolečkách, party 20. let minulého století… to už je ovšem Othello „trošku jinak“. Režisér Daniel Špinar totiž hru skutečně pojal po svém.

Kombinace nápadité scény, kostýmů a výběru hudby dohromady tvoří perfektní podklad pro bravurně zvládnutou Shakespearovskou klasiku. Děj se odehrává na popředí provizorně řešené vojenské střelnice, kde skvěle vyniknou emoce a duševní rozpoložení jednotlivých postav.

Šašek rasista

Hereckým výkonům jak Jaga, v podání Davida Prachaře, tak Karla Dobrého, který si zahrál Othella, se nedá nic vytknout. Možná jen škoda nepropracované Othellovy proměny ze zamilovaného novomanžela v žárlivého milence. Magdaléna Borová jako mladá, krásná a slepě zamilovaná Desdemona, užívající si každé chvíle života až po škrtící scénu je neuvěřitelná.

Dějovou linku, která je zachována v celém svém rozsahu, pak protínají rasistické vtipy xenofobního šaška na invalidním vozíku v brilantním podání Jany Bouškové.

Moderní zpracování, které je podle mého názoru pro širší veřejnost vstřebatelnější, vůbec neurazilo. Naopak!

 

Anna Dohnalová