Kdo vychovává vaše dítě? YouTube

Každá generace má svůj únik z reality. Tedy pro upřesnění, každá generace má minimálně dva úniky z reality. Alkohol, a aby se neřeklo, tak i něco etičtějšího.

Hádám, že pro ty umírající je to bulvární tisk. Pro naše rodiče televize. Pro ty mezi třicítkou a čtyřicítkou kouzlo internetu. Nám okolo dvacítky se život zúžil na sociální sítě a co těm ještě mladším? Ti mají vesmír jménem YouTube. Netvrdím, že tomuto trendu nepropadli i lidé nad šestnáct, ale to už jsou smutné případy. Od čerstvě narozených až po dospívající je YouTube místo, kde se pobaví, vzdělají a odpočinou si. Nebo alespoň mají takový pocit.

(NE)NÁROČNÁ PROFESE

Nejčastějším terčem nevinných mladistvých jsou profesionální youtubeři. Nezní to komicky? Youtuber. Já se směju pokaždé, když to slovo slyším. Profese spočívá v tom, že dostáváte peníze za nahrávání videí na YouTube. Jejich „plat“ se opírá o počet zhlédnutí, počet odběratelů a sponzory. Tedy alespoň myslím, naštěstí tu práci nedělám, pro podrobnější info se zeptejte někoho kdo ano. Je nespočet druhů youtuberů, takže se nedají všichni hned odsoudit. Jen valná většina.

Největší zlo tvoří ti, kteří dělají tzv. vlogy. Ty spočívají v tom, že dokumentujete celý svůj den, chodíte po ulici s kamerou a snažíte se ignorovat nechápavé pohledy ostatních. Protože točit, jak chodíte po ulici, jíte, jdete spát – a to vše za peníze, je přece úplně normální. Potom to vše těžkou prací u pizzy a energetického nápoje sestříháte. Mimochodem to, jak stříháte, taky musíte natočit, máte tak automaticky další hodnotný materiál do videa. Nejdůležitější je vystříhat pasáže, kde přemýšlíte, řešíte problémy a pomlouváte své fanoušky.

YOUTUBEŘI SI HRAJÍ

Tak toto dnes pozoruje ona mládež. Hledí na život cizího člověka, jelikož ten jejich není dost naplňující. Vymlouvají se na odpočinek, který jim prý YouTube poskytuje. Doopravdy ale sní o životě za obrazovkou, čerpají falešnou inspiraci a asi závidí. Oni by vlastně neměli čemu závidět, kdyby to, co na YouTube vidí, bylo pravdivé. Problém je, že youtubeři se snaží dělat neobvyklé, absurdní aktivity. Vždyť se sami svým divákům omlouvají, že nenatočili čtvrtek, protože to byl až moc normální den. To totiž zrovna neměli piknik s rozpočtem deseti tisíc, nevykupovali obchodní centra ani nehráli se svými „přáteli“ potupné společenské hry.

Jedna z takových her spočívá v tom, že strčíte kamarádovi do úst nějaký neidentifikovatelný předmět. A oni, se zavřenýma očima, hádají, co to je. Nebo hra ještě zábavnější: Strkáte si se svými přáteli do pusy co nejvíce marshmallownů, co to jde, až vám pěna teče po celém obličeji a těle. Nebo si napustíte ústa vodou, koukáte upřeně na kamaráda, který udělal totéž, a až se budete chtít zasmát, tak na něj vodu vyplivnete. Vlastně všechny youtuberské hry spočívají ve vkládání věcí do úst a následném vypouštění objektů zpět do světa.

Naše mládež tohle sleduje a moc se při tom baví. Baví se, protože by chtěli zažívat to všeobecné štěstí, které na obrazovce panuje. Chtěli by, ale jednodušší je se na to koukat než to fyzicky zkusit. Musím ovšem říct, že pro to mám pochopení, protože kdyby za mnou někdo přišel a řekl „Pojď si strkat marshmallowny do pusy a následně je flusat do kbelíku!“, pravděpodobně bych odmítla a zpřetrhala s dotyčným veškeré svazky.

Dalším problémem jsou již zmínění „přátelé“ youtuberů. Kupodivu jsou to většinou také youtubeři. A většinou stejně populární. Pokud máte deset odběratelů, nikdy kamarádi s YouTube hvězdičkou nebudete. Přátelé youtuberů jsou často falešnými figurkami pro oživení obsahu videa. Jsou také vždy bezstarostní, usměvaví a hlavně jim to sluší. Chudáci diváci pak zoufale hledají stejné přátelé ve svém okolí, ale nikoho nenalézají. Takoví lidé totiž v realitě neexistují.

HLAVNĚ KONZUM

Kategorie, o které budu psát nyní, jsou slečny youtuberky, co se zajímají o make-up a módu, jako ostatně skoro každá slečna. Nic proti tomu nemám, problém je, že ony mají na rozdíl od ostatních potřebu svůj zájem šířit mezi ostatní. Myslí si, že diváci pak dosáhnou hlubokého poznání a budou osvíceni. To je ovšem jen jedno procento ze všeho, k čemu tato videa slouží. Ve finále je to totiž cesta k přehnanému konzumu.

Slečny, které taková videa točí, začínají nakupováním zbytečností, které pak předvedou na kameru. Dostávají peníze, za to, že nakupují. Zajímavé je, že když jsou ještě populárnější, zboží si už ani nemusejí kupovat. Ono k nim přijde samo. Firmy jim to z důvodu účinné reklamy posílají zdarma poštou. V tomto způsobu výdělku tedy mluvíme o sponzorech. Problém nastává ve chvíli, kdy nějaká zlatokopka produkt sice nesnáší, ale ve videu ho i tak do nebes vychválí. Ony mají peněz víc a otupělý divák jich má zas o trochu míň, protože si všechny ty zázračné věci musí jít koupit. Nakonec je úplně jedno, jestli vám youtuber lže, vždycky si to někdo koupí a kdyby o tom neslyšel, ani to nepotřebuje.

Když jde o make up, hlavním argumentem zapálených dívek, které taková videa sledují, je, že se tím něco naučí. Zjistí tak jak si udělat linky, rudé rty a pleť batolete. To vše je naprostá pravda, opravdu to funguje. Je to ale k ničemu. To samé můžete udělat tak, že se zeptáte té jedné slečny z vašeho okruhu přátel, která pleť batolete a rudá ústa má. Od ní získáte cenné zkušenosti, a pokud je hodná, tak dokonce zadarmo. Nemusíte tak ustavičně hledět dny a týdny do počítače na děsivě dokonalé falešné tváře virtuálních osobností.

Problémem youtuberů je rozdíl mezi jejich věkem a věkem diváků. Zatímco youtubeři jsou v průměru ve svých pozdních dvaceti, divákům je vesměs třináct. To vede ke snaze předčasně dospět. Jejich hodnoty se pak opírají o spoustu oblečení, make-upu a falešných kamarádů. To vše vede k nespokojenosti z nemožného, k již zmíněnému konzumu a falši.

TĚŽKÁ PRÁCE

Poslední z mnoha skupin, o které se zmíním, jsou komunity nebo organizace, které zaměstnávají lidi, co nejsou dost zajímaví, aby měli svůj kanál na YouTube, a tak pracují ve skupině. Odstrašujícím případem a příkladem je BuzzFeed. To je to nejstrašnější, na co můžete na YouTubu narazit. A nejspíš také narazíte. Mají totiž devět různých kanálů, kam každý den putuje kvantum nových videí. Jejich nejznámější video má přes 60 milionů zhlédnutí. Kvalitní obsah se v BuzzFeedu objeví jen zřídka. Točí úplně o všem. Ovšem nejtragičtější videa jsou ta s názvem: „Americké holky poprvé zkouší japonské sladkosti“, „Gayové, kteří poprvé pijí alkohol“, „Milovníci psů a koní poprvé vaří“ nebo „Lidi po zhlédnutí BuzzFeed videa poprvé skáčou z mostu“.

Je škoda, že tito lidé dostávají peníze za to, že nakupují oblečení, olizují neidentifikovatelné věci a poprvé jedí sladkosti. Zajímalo by mě, kolik z nich by to chtělo dělat, kdyby to nebylo placené. Jako zájem, ne jako práci.

Zeptejte se tedy svých dětí, kým chtějí být. Pokud bude odpověď znít „youtuber“, zasvěťte je do světa drog, tam si vydělají mnohem víc.

Mili Kudaeva