Cvrčci na másle aneb netradiční rozhovor o netradičním koníčku

Rozhovor s Milanem Václavíkem o entomofágii, včetně informací o různých druzích jedlého hmyzu… Ochutnáte cvrčky na másle či larvy na chilli a koriandru. A možná přijde i šváb!

 

Jak jste se dostal k vaření jedlého hmyzu?

Před 13 lety jsem se vrátil ze zaoceánské lodi, kde jsem vařil. Tam jsem tedy hmyz nejedl, ale ochutnal jsem spoustu jiných věcí. Po návratu jsem dostal pozvánku do Brna na přednášku paní doktorky Porkovcové, která měla recepty jako například cvrčci na česneku…

 

Když jste poprvé ochutnal vařený hmyz, jaká byla vaše reakce, chutnalo vám?

No chutnalo! Ochutnal jsem poprvé na té přednášce a bylo to jako normální jídlo, paní doktorka k tomu měla ještě vědecky ověřená fakta a všechny informace. Vždyť to je normální maso, a když si dáte dvě tři lžíce, úplně vám to stačí. Po jedné hrsti hmyzu máte živiny na celý den!

 

Která země z těch, co jste procestoval, pro vás byla zatím nejzajímavější?

Cestuje můj žák, já jsem spíš putoval na té lodi. Projel jsem severní Evropu a pak Karibik. Ten je fajn tak na týden, ale pak vás to začne trochu nudit.

 

Jaká je vaše oblíbená kuchyně?

Mam rád asijskou kuchyni, tam se spojují věci, které by se normálně nespojily, a hlavně ty kombinace jsou opravdu neotřelé, nebojí se toho. Jídlo berou, jako že je to důležitá součást, a nešidí si ho. Evropan to bere většinou ve stylu „no tak se najím něčeho“, a je mu jedno čeho.
 

Jaký vztah tedy máte k české kuchyni?

Českou kuchyni mám rád, ale ne takovou tu těžkou jako vepřo-knedlo-zelo, to si dám tak jednou za měsíc.

 

Jíte doma hmyz tak jako většina rodin třeba kuře?

Když jsem na těch ochutnávkách a vařím to tři hodiny čtyřikrát do měsíce, najím se těch výparů, to vám poví každý kuchař. Jsem toho přejedený a stačí mi to, ale doma občas taky udělám cvrčky, sarančata a podobně. Rodina (kromě tchýně) je nadšená.

 

Kde sháníte „suroviny“ pro vaření?

Mám svého chovatele – není to tak jednoduché ho sehnat, ale mně se to podařilo. A pro lidi, kteří svého chovatele nemají, doporučuji například zverimex. Mám hmyz živý, takže nejčerstvější maso. Až těsně předtím, než je jdu vařit, je spařím v horké vodě, tím se očistí a zároveň je to zabije.

 

Kateřina Kaňovská