Alternativní Nový rok

Alternativní Nový rok

 

 

Nádherné barvy pokrývající oblohu, hostina a přípitek s přáteli a rodinou, radost a očekávání z nových nadějí. I tak se dá popsat každoroční vítání nového roku. Já mám na tento den ovšem svůj vlastní pohled.

 

Městem pobíhají opilé děti a mladiství s pyrotechnikou, opilí dospělí s pyrotechnikou (chovající se mnohdy hůře než ty děti). Psi a kočky zažívají nedobrovolné terorizování svých uší, nebozí důchodci (a já) nemohou dostát klidného spánku. Válečným pamětníkům se vybavují nepříjemné vzpomínky spojené s výbuchy. Lidé se chovají nepříčetně a obtěžují tím své okolí. A já si neustále pokládám otázku: „Proč?“

 

Proč?

Jak se tento den liší od jakéhokoliv jiného? Pro mě jako neslaviče Nového roku se odlišuje jen v počtu zavřených obchodů a ve zhoršeném jízdním řádu. A samozřejmě na mě má dopad oslavování ostatních lidí. Pořád mi ovšem nedochází, co se vlastně oslavuje a proč tímhle způsobem. Pochopitelně, oslavuje se příchod nového roku. Co se tím ale změní? Jak ovlivní ten jeden zlomový den náš život? A jak tomu dopomáhá alkohol a pyrotechnika? (Abych ale nebyl jen za negativistu, musím říct, že účel ohňostrojů a podobných barevných atrakcí do jisté míry chápu; k čemu jsou však dobré petardy, bohužel netuším.)

 

Proč ne jinak?

Pro mě tedy skutečný význam oslav Nového roku zůstává záhadou a nevidím pro ně důvod, proto také tento den neslavím. Ovšem nikdo nemůže nikomu zakazovat slavit. Každý z nás by se měl zamyslet nad tím, co pro něj Nový rok znamená. Pro někoho je to dobrá příležitost opít se a udělat ze sebe chlapa tím, že má větší rachejtli než soused.

Pokud se spíše ztotožňujete s mým názorem bude lepší zamyslet se nad tím, jestli by nebylo lepší například v klidu posedět, ať už sám, s rodinou, přáteli, nebo domácím mazlíčkem. Zavzpomínat na předešlý rok a na všechno, co se v něm událo. Uvědomit si, co bylo v minulém roce špatně, a v tom příštím to napravit. A naopak si uvědomit, co dobrého nás potkalo, a být za to vděční. Připít si na příchod nového roku a vzdát čest roku starému. Zkrátka, po celém tom dlouhém roce si alespoň poslední den odpočinout a udělat si ho příjemný.

 

Michal Hartman